BEZETENHEID

februari 4, 2015

En de zetduivel nam bezit van het hoofd van De Didi-de-Paris-Krant™:

Een spook waart door mijn hoofd: Oui, oui papa! Oh, quand le film est triste. Oui, oui papa! Oh, ça me fait pleurer. Een goeie film kijken in dit Cinecitta naast de Dijle,  dit Bollywood aan de Voer, het is geen sinecure.

Ik wou nog naar Tuin Dewalque.  Eertijds behorend tot het “herenhuis Dewalque”, Bogaardenstraat nr. 97. Oase van rust en leegstand. Begin jaren ’80 nog het toneel van felle strijd… Er waren nonnetjes en makelaars mee gemoeid, naar het schijnt. Door de stad heringericht en sinds 2000 opengesteld als openbaar buurtparkje. Het is te donker om daar te gaan nu. Oh, oui papa! Quand le film est triste. Oh, oui papa! Oh, ça me fait pleurer. Twee Belgen drijven mij verder. In Studio 1, in de Brabaçonnestraat, zag ik de hand van Barry Lyndon beven, ze durfde de weelderige boezem van zijn nicht niet te beroeren … In de dagen toen mijn geliefde op sterven na dood was, heeft niets mij meer troost gebracht, als die claustrofobe film Europa in ’t Studioke. Film en zaaltje werkten op mij in als een homeopathisch tegengif…

En dan de sequel in de Burgemeesterstraat: Studio 2,3 &4. Oh, oui papa, telkens ik door die straat loop zit ik weer in de fantastische openingsscène van Magnolia… Vandaag zou men er zeker grootse prenten, als Nymphomaniac projecteren. Misschien wel de director’s cut… Maar niets, papa, verwijst vandaag nog naar die Studio’s. Laat staan dat iemand zich nog iets herinnert van die vijf punkers en hun honden die in de zomer van 2012 het cinemacomplex gekraakt hebben. De berichtgeving erover was om te huilen. Grotendeels verzonnen. Misschien was het een reactie van mensen die onvoldoende bohémien zijn om te begrijpen dat een kraker niet iets afpakt, maar leent. Oh, oui papa! Oh, ça me fait pleurer.

Geef een reactie

