DEZE TEKST ZIT OOK IN ONS PROGRAMMA

november 29, 2013

(Time is on my side.)

Longtemps, je me suis couché de bonne heure.

Zo begint “À la recherche du temps perdu”.

Op zoek naar de verloren tijd. Een simpel zinnetje

blijkt achteraf quasi onvertaalbaar.

De geschiedenis zit vol kleine, venijnige zinnetjes.

Zinswendingen en accentverschuivingen

die niet meer te achterhalen zijn.

“Mijn hand en hart aan u”

schreef een soldaat in W.O.I

Een geijkte uitdrukking toen, vandaag

onverstaanbaar. Verdwenen talen en dialecten…

Wij zijn tijdreizigers door onze dromen,

onze verhalen, onze verlangens.

De geschiedenis is één lang contract

waarbij men ook

de kleine lettertjes moet lezen…

Langzaam zinkt de ruimte weg

in de tijd.

Verblind door witte bladen

droom ik mij dieper…

in het vormeloze lijf

van de tijd…

Archeologie is de enige toegang

tot het heden

De archeologie van verhalen.

Een brein is als een stad:

men moet laag per laag

dieper graven…

En elke ochtend spoelt uit de oceaan

van tijd een nieuwe dag aan.

De stad is het strand waar de zee

haar wrakstukken achter laat:

scherven, beenderen, glas…

Restanten van een stad, van verhalen,

van een oorlog, ver weg.

En de tijd speelt een wreed en razend spel

met ons.

Maar ik zeg je:

Time is on my side.

Eén reactie to “DEZE TEKST ZIT OOK IN ONS PROGRAMMA”


  1. lange tijd ben ik op tijd gaan slapen. Zou dat niet wat te veel tijd vergen? Lange tijd ben ik vroeg gaan slapen. Dat dan wel. Daar is toch niets moeijlijk mee of aan


Geef een reactie

