STOPZETTING PROJECT “POLITIEK IS”

oktober 12, 2012


Ik stop met de “POLITIEK IS”- teksten te publiceren. .

Het is voor mij niet moeilijk om al de teksten die ik in de voorbije dagen en uren geschreven heb te publiceren op FB, Twitter en op mijn blog. Het was een onderzoek naar directheid. Het “Politiek is”-project was een experiment in uithouding. Hiermee stelde ik mezelf vragen “Hoe dicht kan men een onderwerp op de huid zitten?”. “Hoe lang is dit draaglijk?” “Wanneer wordt iets teveel?”

Ik ben echter van mening dat dit contraproductief zou kunnen werken. De voorbije weken en dagen worden we op een haast surrealistische manier overstelpt met een overaanbod aan debatten. In schril contrast met de periodes waarin we niet naar de stembus moeten. Ook puilen op deze prachtige herfstdagen onze brievenbussen uit. Ze kreunen onder het gewicht van alle goede voornemens van het laatste moment. Stilaan raken mensen in de ban van de verkiezingskoorts.

Morgenavond tijdens “So you think you can vote” – een initiatief van Nigel Williams – in de Antwerpse Arenbergschouwburg breng ik wel een selectie uit dit project.

In cyberspace zou het project verkeerdelijk de indruk kunnen wekken dat ik oproep tot anti-politiek. Niets is minder waar. Ik roep iedereen op om vooral positief te stemmen. Het gaat om essentiële vragen zoals “Wie wil er nog solidair zijn?” en “Welk soort dorp, stad of samenleving willen we?” . Ik heb respect voor alle democratische en progressieve krachten binnen dit land. Mijn stem gaat naar Groen.
Didi de Paris

Geef een reactie

