RADIO, RADIO

april 29, 2012

Jarenlang woonde ik in de stem van de radiopresentatrice… Een beetje hees, warm en vertrouwd. Er ging een gloed van uit zoals van het kaarslicht. De stroper zet een lichtbak uit. Als wit satijn, nooit het einde bereikend, gleed het licht over de nacht. Elke avond verduisterde ik de kamer, om me schaamteloos over te geven aan het timbre op de radio, een vrouwenstem, ze wiegde mij, koesterde mij. Als tule, een muskietennet, hing de gloed over de avond. Op de tafel een kaars, baken in de nacht. Ik schoof mezelf lood in de schoenen anders zou ik wegvliegen zoals de figuren op de schilderijen van Marc Chagall.

Ik verzwolg in de stem van de presentatrice. Uren, avonden, maanden en jaren. Spiritistische seances met wierook radio en kaarslicht. En plots gaat de kaars hevig flakkeren. Alsof iets haar uitblazen wil. De radio barst in snikken uit: “19 jaar heb ik geleden onder zijn regime, schrikbewind.” Het is De Stem… “De fysieke, psychische en andere terreur, was niet te harden, een schrikbewind , tot ik uiteindelijk, met veel te laat lood in de schoenen naar de directie ben gestapt. Die stelde voor af te wachten en het allemaal te bedekken het met de mantel der liefde. Toen ben ik ingestort, want het is niet omdat in deze provincie alles later gebeurt dat het daarom minder strafbaar is. Het voelde aan alsof ik andermaal misbruikt werd.” Het nieuws komt samen met de gedetailleerde uitleg over de pedofiel van Wambeek en alle vreselijke dingen die hij van plan was met de kinderen te zullen doen.

Tranen lekken uit de radio…

Geef een reactie

