STAKING!

december 22, 2011

Het duister zou niet lang meer op zich laten wachten. Oma en ik sjokten door de sneeuw. Als de sneeuwvlokken bij tienduizenden dansten in het licht van een straatlantaarn zei oma: Jeezeke schudt zijn beddeken uit… Bijtende koude of niet, wij wandelden, op zondag.… Ik sluit mijn ogen, zie een bevroren meer. Zo ver het oog rijkt. Elke herinnering hakt een wak. Vissen happen naar lucht. Beelden stromen. IJs kraakt. Gebroken, zet de massa zich in beweging. Onstuimig stuwen en klotsen, Het klingelen van ijsblokjes in een glas… Ooit moet de wereld bedekt geweest zijn met een dikke laag ijs. Glestsjers, ijsbergen. Glijbanen op de speelplaats… Aan de dakgoten hingen ijspegels. Op elk moment kon een gruwelijk koude druppel tussen de hemdsboord vallen en tergend traag glijden over het jonge warme lijfje.

Het was winter 60/61. Het land was in staking, lag er al weken roerloos bij. In de straten lag sneeuw. Het ene moment wit als de kat van oma. Oma was een zuiders type. Haar warme tinten waren een vloek in de sneeuw. Het volgend moment was de sneeuw zwart en drabbig. Alsof er tanks hadden doorgereden. Met rupsbanden. Gelukkig sneeuwt het vandaag niet meer, het vriest niet meer… Alles lekt, smelt, vloeit weg…

Het knerpen hield gelijke tred met de lucht langs mond en neus binnen gezogen en omgezet in wolkjes. We liepen door de eerste sneeuw op het kerkpad. Iets lager lag de parking voor vier auto’s. En dan nog: plaats zat. Hier en daar zaten bobbels in het witte tapijt. Onder een opeenhoping zat een diepte. Merkte ik, toen ik tot aan mijn schouders in de sneeuw stak. Ik hapte naar adem. De zon strooide een koperrood schijnsel over mij. Het jonge hartje bonste als van een vogel, een straatmus, een roodborstje in de sneeuw, doorboord -een ijspegel- en het besef dat priemend: de ergste kou komt niet van buiten.

Eén reactie to “STAKING!”

  1. dora Says:

    m😦 m : (g)rillig !


Geef een reactie

