CIRCUS GOOGLEÏANNI

november 25, 2011

Een hamster, dacht ik, toen pas zag ik dat het Gwendolyn Rutten was die aan mijn bed stond. It’s a dirty job, but someone has to do it, piepte ze (Shakespeare in overdrive). Van mij mag iederen alles zeggen, maar liberalen moeten hun smoel houden over dirty jobs. Anders trek ik de stekker uit. Ik vraag me af waarom politici zo’n slechte acteurs zijn. En ik vraag me af: Kijken hun ouders ook altijd als hun kind op TV komt. En zeggen ze dan: Kijk, onze Ludo is op den telvisie? Of: “Kijk daar, ons Gerda.” Ik vraag me af, of die gasten hun eigen TV-optredens opnemen en dan ’s avonds laat bekijken. Ik vraag me af: kijken die soms -zoals ik nu – ook in de spiegel. Wat zien zij dan? Politici? Wie zijn ze? Wat doen ze? Wat drijft hen? Zoals mijn vrienden de politici neem soms ook eens een loopje met de realiteit. Nu wee, sta ik koffie te drinken bij mijn televisie, en kijk naar het nieuws. Ik leer hoe ik mij moet uitschrijven uit Google Maps Street View. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb onmiddellijk een brief geschreven aan Meneer Google. Ik heb hem gevraagd mijn huis te verwijderen uit zijn videogame speciaal ontworpen voor boeven. Ook heb ik vriendelijk, maar met aandrang, gevraagd voortaan niet meer te verschijnen op mijn erf. En in het vervolg al helemaal niet meer mij, of al diegenen die ik lief heb, te komen filmen. Jullie zijn toch geen paparazzi, voegde ik eraan toe. Eens kijken hoe dat afloopt. It’s a dirty job, but somneone has to do it. Ik weet niet wat ik heb vandaag. Ligt het aan de koffie? Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, de onze daarentegen zijn perfect te achterhalen. Straks moet je voor elke rit per trein, bus of tram, een chip-kaart gebruiken. En ook al rijd ik als stadsdichter van Leuven sinds jaar en dag gratis, ik ga vanaf dan tevoet. Ik koester mij dan aan de wijze woorden die ik vanochtend hoorde: it’s a dirty job, but soneone has to do it, en baan mij verder een weg door Circus Googleïanni.

Geef een reactie

