Het beleg van Antwerpen

november 4, 2011

Enkele van mijn vrienden op de Antwerpse boekenbeurs besloten mij te detacheren om enkele keren te gaan signeren teneinde de heren Piet Huysentruyt en Jeroen Meus te ontlasten. De laatste signeur heeft laten weten dat hij extra uren zal signeren – Stond gisteren op de voorpagina van Het Laatste Nieuws. Als het daar gestaan heeft dan geloof ik het. Blijkbaar was het een reactie op collegae scribenten voor wie het allemaal een beetje aanvoelde alsof zij erbij stonden voor spek en bonen. Ik neem het niemand kwalijk dat als mensen moeten kiezen tussen literatuur en eten, ze eieren kiezen voor hun geld. Ik hoef niemand de kaas van tussen zijn boterham te halen. Wij woonden in een dorp een voorschoot groot, in het lillend hart van de witlofstreek, tussen amper vierduizend inwoners, en werd toen heel wat minder vlees gegeten; wel dat Twin Peaks van de witlofstreek telde zeven beenhouwerijen, allemaal geconcentreerd rond Slagerij De Paris. Iedere dag ging in Slagerij De Paris het rolluik omhoog en de CEO’s wreven zich in de handen en zeiden: “De zon schijnt voor iedereen”. En voegden eraan toe: een mens moet altijd eten, niet waar. Zo zetel ik nu op de Antwerpse boekenbeurs tussen Jeroen Meus en Piet Huysentruys. Wij, het triumveraat van de boekenbeurs, zien daarin geen graten, wij zien dat er altijd een verband geweest is tussen eten en de schone letteren. Hugo Claus maakte reclame voor Belgische kazen, L.P. Boon verraste vriend en vijand met het boek “Koken op zijn Vlaams”. Vandaag is een carriére in de literatuur ondenkbaar zonder dat men banden heeft met de vleesverwerkende sector. Denk maar aan Tom Brusselmans en Herman Lanoye. Zelf ben ik de uitvinder van een nieuw letterkundig genre: de cullit, de ultieme kruisbestuiving tussen het literaire en het culinaire. Op de boekenbeurs zit ik echter als een buffer tussen Piet Huysentruyt en Jeroen Meus, die ook maar proberen hun boterham te verdien. Daartussen zit ik: geprakt, geprangd, gesandwichd. Ik ben het beleg.

Geef een reactie

