EEN NIEUW LITERAIR GENRE: CULLIT

oktober 19, 2011

Net voor de grote boekenbeurs in november weer haar deuren opent schrijf ik nog vlug een nieuw boek. Ik gooi het over een andere boeg. Zoals ik gedaan heb voor elk van mijn succesboeken. Ik schrijf nog alleen over dingen die de mensen werkelijk interesseren. Dingen die onmisbaar zijn, dingen die noodzakelijk zijn. Dingen die men graag ziet, op TV, in kranten, in tijdschriften. Ik schrijf nog alleen over dingen die ertoe doen. Ik schrijf om mensen ertoe aan te zetten dingen te gaan doen. Ik, schrijf om de maatschappij te veranderen. Ik begin klein. Ik wil mijn lezer veranderen. Ik schrijf om de wereld te veranderen. Ik schrijf om gelezen te worden – en gekocht! Ik schrijf & ik schrijf & ik schrijf. Ik ben verslaafd aan schrijven. Ik schrijf voor mensen die verslaafd zijn. Aan eten. Ik schrijf voor mensen die zwelgen, slokken, schrobben, schurken schrokken, boeren, protten, lezen. Pannenlikkers, boekenverslinders. Mensen die meer gewicht willen geven aan hun bestaan. Ik beoefen een compleet nieuw genre. Verwar het niet met het werk van mijn collegae boekenbeursspeculanten. Mijn meesterwerk heeft niets van doen met de horden politici die kookboeken schijven en koks die politieke analyse maken. Aangebrande verhaaltjes, oudbakken. Politici? Ze bakken er niets van. Classeer onder “kliekjes voor de klunsjes”. Bij mij gaat het over het serieuzere werk, consistent en copieus, ambiteus en delicieus. Ik serveer een kakelvers nieuw genre: de CULLIT. De culinaire kruisbestuiving tussen het beste uit de wereldliteratuur en het lekkerste uit de haute cuisine, kookboeken met ballen. Plumpudingthrillers, koken met een plot, en pittige ingrediënten, dat is mijn recept. Bij mij krijgt elk denkbaar verhaal zijn beslag. Om van te smullen, te savoueren, te verslinden, Je gaat ervan likken, slikken, watertanden, smullen, je wilt meer, altijd meer, lust er pap van.CULLIT wil de smaak aanscherpen, met gedichten, en proza, mat of glanzend, een streling zijn voor papil en huig. Voor neus en oog. Mixen, marineren, badineren, fileren, en de mensen goed soigneren, mijn stijlkenmerken. Mijn boek is kiplekker, een smaakmaker, een aanrader, een trendzetter. Llicht verteerbaar. Deze page turner is een appetizer, om je vinges bij af te likken. Ik verkoop de markt een flinke hoek, met mijn kookboek (dat de wereld niet laat zitten op zijn honger).

Eén reactie to “EEN NIEUW LITERAIR GENRE: CULLIT”


Geef een reactie

