SCHRIJVERSVERDRIET

oktober 14, 2011

Ik vertel het niet graag, maar toen alle deeveedeetjes netjes in de bundels geplakt waren, het eerste zonnestraaltje ons huisjebinnen gevallen was, het haantje gekraaid had, ik een uiltje gevangen had, mijn kat en mijn kippen te eten geven, de was opgehangen, de vaat gedaan, de vloer geschrobd, het hele huis aan kant gekregen had, om dan met mijn computer aan de keukentafel te gaan zitten, vulde ik de hele verdere dag met kijken naar de stapels van mijn nieuwste boek, glanzende stapels. Glanzend waren ze.

Ik moest vergeten hoeveel man-uren deze publicatie mij had gekost. Ik mocht niet langer denken aan de dagen dat ik lag te woelen, te koken, te malen, in de hoop een fijn product op de markt te kunnen brengen. Ontelbaar waren de nachten waarin ik als een gekanteld insect tussen hemel en aarde lag te luchtfietsen -Mevrouw de Paris heeft het ook niet altijd onder de markt.

Nu de arbeid gedaan was, moest ik alles los laten en mij simpelweg gekoesterd weten in de warme geborgenheid van de vrije markt. Speciaal voor mij, en mijn gedichten die bikkelhard zijn en met ijzer doorvlochten, heeft de vrije markt een groot gat gemaakt. Zij opent zich voor mij. Bracht mijn gedichten ver voorbij nieuwe horizonten, oostwaarts, naar het hart van het Oude Continent, waar men bereid is gedichten, zelfs als zijn ze bikkelhard en met ijzer doorvlochten, te drukken voor een halve appel en een half ei. Volgende keer – ik stel het voor op de aandeelhoudersvergadering – laat ik alles nog verder oostwaarts drukken, in Moskou. Daar drukt men voor een kwart van een appel en een ei. De vrije markt kent geen grenzen.

En hier was het dan: het product waar zoveel vraag naar is… Tot stand gekomen met de hulp van de Vijfde Kolonne aan het Oostfront. Onmiddellijk bij levering brak de hel los. “Een matte kaft, geen glimmende! ”. “Inderdaad, kameraad, dit is glanslaminaat.” Pjotr gebaarde van niets.

Van aan mijn keukentafel heb ik een perfect overzicht…
Zo mislukt is die bundel van mij nu ook weer niet; tenminste als je niet naar de kaft kijkt.

Didi de Pari$

2 Reacties to “SCHRIJVERSVERDRIET”

  1. dora Says:

    m😉 m : die glans komt nog wel na veelvuldig gebruik

  2. didideparis Says:

    Pienter opgemerkt, Tante Kaat.


Geef een reactie

