I Fought The Law (The Law Won)

januari 19, 2007

i_fought7inch-11.jpg

Kessel-Lo, 19 januari ’07

Zeer Gewaardeerde Mevrouw EVE,

Heden spreekt tot U Didi de Paris in zijn hoedanigheid als raadsman van Country ‘Cow’ Joe. In Uw terecht betoog van gisteren tegen Joe zijn stukje met als onbetamelijke titel “Fuck All Poetry” kan men niets anders onderscheiden dan waarheid.

By the way, Joe zijn onbezonnen actie gisteren heeft een storm losgeweekt zoals we die maar zelden meemaken. Dertig doden op het continent alleen al! Natuurlijk heeft hij weer gehandeld in een vlaag. Gehuwd met Principessa, vader van Belle, Blue en Snoopy. Van iemand in zijn positie en met zijn verantwoordelijkheden hadden we een meer verantwoorde reactie verwacht.

Zijn ondoordachte handelen was een grove schending van de fictionaliteit van zijn blog. Fictie en waarheid moeten van elkander gescheiden worden. Met veel prikkeldraad eromheen, zoals men die plaatst rond een gesloten centrum. Het zal niet makkelijk zijn hem weer op het juiste poëticale pad te krijgen!

Het is niet zo dat mijn cliënt afstand neemt van het door hem gemaakte statement. Hij had er gewoon een overgenomen van actievoerders. Natuurlijk begrijp ik dat de dingen misschien nooit zijn wat ze op het eerste zicht lijken te zijn. Misschien zijn er in het verhaal wel dingen die niet kloppen. Evenmin is het niet onmogelijk dat er politiek gekonkel meespeelt… Dat is allemaal het laatste van zijn zorgen… Evenmin heeft hij pasklare oplossingen. “Ik ben geen politicus, econoom, jurist of whatever. Ik ben een kunstenaar. .” Zo redeneert Joe, begrijpt u.  Verstandige mensen zoals u en ik zijn ons er ten volle bewust van dat het sentiment geen basis is om een maatschappij te regelen… Als er ooit, zoals de Griekse wijsheer Plato voor ogen had, een kunstenaar de hoogste macht wordt in dit land, dan, dat geef ik je op een blaadje, zal Joe de eerste zijn om zo snel mogelijk zijn biezen te pakken. Wellicht zal hij dan zelf een sans-papier zijn! …

Sta mij toe, beste mevrouw, om dit schrijven te besluiten met een persoonlijke noot… Wellicht reageert U zelf ook een beetje te emotioneel… Mogelijk schuilt er ook diep in Uw hartje een kunstenaar…. Artiesten zijn er volgens mij niet om wie of wat naar de mond te praten, of te beamen. Dat soort volk, Mevrouw, dient om ons te amuseren, grappen te maken, aan te klagen, mensen zoals u en ik, op het verkeerde been te zetten… Samengevat: het denken scherp te houden. Ik denk dat Joe dit statement in de eerste plaats gemaakt heeft uit niets anders dan uit verontwaardiging. Woede & Verdriet. Hij heeft een moeilijke jeugd gehad, is opgegroeid in Steenokkerzeel en zelf heeft hij twee jaar en half met politieke vluchtelingen gewerkt. Hij heeft gezien hoe men die vreemde lieden opsloot, in een regime erger dan in een gevangenis… ergens begrijp ik Joe (in al zijn onbezonnenheid ) wel een beetje. Wat hadden die arme sloebers gedaan dan gewoon een beter bestaan te zoeken? Voor zichzelf? Voor hun partner? Voor hun kinderen? Vergeef me mijn demarche, (enkele dagen geleden schreef Joe hier op deze eigenste blog dat elke demarche een verkeerde stap is). Mevrouw, ik raad je aan zelf eens een kijkje te gaan nemen in 127 bis.

Kijkt u de daar aanwezige kindertjes eens recht in hun oogjes.

Soit. Om de gevolgen van zijn reality hacken weer goed te maken heeft Joe gevraagd vrijwilligerswerk te mogen doen. In StadtÔ VilleÓ CityÒ stelt men sinds jaar en dag een equipe vrij, ook in Nul Nul Zeven, om op “illegalen” te jagen. Joe zal met hen mee op pad gaan.

Meester Didi de Paris

(namens mijn cliënt Country ‘Cow’ Joe)

9 Reacties to “I Fought The Law (The Law Won)”

  1. Eve Says:

    Meester Didi.
    neen, ik ben niet te emotioneel, en ja ik heb al die centra van binnen en buiten gezien. Hedoch, waarde meester, ik waardeer uw schrijven. Alleen vrees ik dat de verzekeringsmaatschappij niet zal instaan voor de massale stormschade. Uw cliënt zou nuttiger werk leveren door het ruimen van bomen en het opnieuw opbouwen van gebouwen en ja, zelfs het verzamelen van brokstukken van onze geliefde Sint-Baafskathdraal.
    De rest kunnen we misschien beter eens bespreken bij een glaasje prik.
    met genoegen
    E.

  2. didideparis Says:

    Beste EVE, Als we eens afspreken voor een glaasje prik, vergeet je dan niet mij eraan te herinneren dat ik dan eens eindelijk die Rechtvaardige rechters meebreng. Bij mij staat dat hier vreselijk in de weg.

  3. Eve Says:

    Ik heb ook niet zo veel plaats hoor. Laten we die aan G. schenken voor zijn hommage!

  4. dora Says:

    Hey Joe, bewonderenswaardig hoe jij vanuit je verontwaardiging heel wat stof kan doen opwaaien! Ik kan je geen ongelijk geven want dit is obsoluut nodig: maar al te vaak komen dergelijke (nog steeds realistische!!!) feiten niet naar buiten, niet voorbij de muren en gesloten deuren van dergelijke -en andere- centra. En ook al worden er pogingen ondernomen om aan deze schrijnende situaties te verhelpen, meestal worden deze “goedbedoelde oplossingen” eerder ingegeven door het eigen belang dan door het belang van de slachtoffers zelf.
    Denken we maar aan de “goedbedoelde oplossing” voor het probleem van die arme kindjes die in zo’n centrum moeten verblijven. Iedereen is het ermee eens dat dit niet kan, niet menselijk is. En om ons geweten te sussen vonden we hiervoor de volgende oplossing: voortaan kunnen die arme dutskes opgevangen worden in een speciaal jongerencentrum, waar ze gepaste zorg krijgen op kindermaat, maar wel ver weg van hun ouders en familie!
    Of wat te denken van de “goedbedoelde oplossing” om voortaan een handvol leerkrachten tewerk te stellen in de centra zelf, om aldaar de kindjes ter plekke les te geven. Zo komen we tegemoet aan hun recht op onderwijs en is het toch toch een pak goedkoper dan in elke school extra leerkrachten in te zetten voor de extra lessen nederlands voor deze kindjes.(cfr. de 3 extra leerkrachten in de 3 schooltjes in Kieldrecht onlangs. Als het daar nodig is, is het ook nodig in ieder schooltje in Vlaanderen, waar kinderen van vluchtelingen school lopen!) Trouwens het bespaart tevens heel wat overlast: doordat de kinderen het centrum niet meer buitenkomen en dus ook geen sociale contacten meer hebben met leeftijdgenootjes en zich daardoor niet meer zo vlot gaan integreren en geacepteerd worden door de omgeving, zal deze omgeving ook niet meer opstand komen als een gezin dan uiteindelijk toch uitgewezen wordt.
    Of ook deze “goedbedoelde oplossing” -waarover we gisteren nog een hevige discusie voerden- om mensen die dan toch ‘mogen blijven’ te verplichten cursussen te volgen, zodat ze hun kindjes niet ‘laten’ spijbelen en ze niet zo vroeg uitgehuwelijken. Volgen ze deze cursus niet met regelmaat, dan wordt er gesnoeid in hun leefloon!
    En zo zou ik nog een hele reeks “goedbedoelde oplossingen” kunnen aanhalen …
    én akkoord tegenover rechten staan ook plichten, maar de manier waarop deze opgelegd of afgedwongen worden …

    Dus, meester De Paris wees niet te hard ten aanzien van Mevrouw Eve, haar betoog van gisteren is menselijk en met de beste bedoelingen! Ik veronderstel ook dat zij mild zal zijn tav je cliënt en hem niet het jagerspad zal opsturen, maar hem eerder zal aanraden zich zou laten inspireren door “De Jager” van EDR. Fantastig toch!

  5. Eve Says:

    Hm..ik zal anders mijzelf wel verdedigen tegen de zéér angstaanjagende Meester Didi. Hij moet zich ook eerst nen toga aanschaffen!
    Het is een veel voorkomend probleem, en het komt misschien door mijn onschuldige uiterlijk, maar Meester, ik ben natuurlijk wél in al die centra geweest. Maar dan nog is dat niet relevant, want ik heb de mensonterende toestanden niét betwist.
    En, Dora, jij stelt mij dus op één lijn met mensen die de ‘beste bedoelingen’ hebben maar eigenlijk gewoon geen goed werk leveren? Moah! Of snap ik dat verkeerd?

  6. didideparis Says:

    Een toga aanschaffen. Ik heb jaren aan den toog gehangen. Is dat ook goed?

  7. dora Says:

    Beste Mevrouw Eve,
    het lag helemaal niet in mijn bedoeling je op één lijn te stellen met mensen die de ‘beste bedoelingen’ hebben maar eigenlijk gewoon geen goed werk leveren.
    Misschien reageerde ook ik -net zoals Arme Joe- onbezonnen, ondoordacht, vanuit sentiment,… – na een dag van meningsverschillen over onze “LAW tav vluchtelingen” en “al onze pogingen om die LAW toch maar op zo’n menselijk mogelijke manier in stand te kunnen houden” én na weer eens een confrontatie met een slachtoffer (een meisje -16j, haar moeder terug naar Kosovo gestuurd- opgevist uit de Schelde na een poging om een einde te maken aan haar leven hier als ondergedoken vluchtelinge) van “onze LAW”- op jouw reactie hier op dit blog, die mij op dat moment overkwamen als het verdedigen van die “LAW” en de personen die hiervoor instaan.
    Jij was misschien de verkeerde persoon, op ’t verkeerde moment, die het slachtoffer werd van mijn opgekropte frustraties.
    Mijn excuses hiervoor,
    Dora (zonder toga en geen geroutineerde tooghanger zoals de gevreesde Meester Didi)

  8. Eve Says:

    Bij ons noemen ze een bierbuik een toogzweer, doch dit geheel terzijde!

  9. dora Says:

    een goei: “ik zweer bij mijn toog”


Plaats een reactie